Medzinárodné testovanie PISA
Dňa 19.4.2018 sa uskutočnilo medzinárodné testovanie žiakov 9. ročníka – PISA
Štúdia PISA – základné informácie
PISA – Program medzinárodného hodnotenia žiakov (Programme for International Student Assessment) je rozsiahly medzinárodný výskum, ktorý zisťuje výsledky vzdelávania z pohľadu požiadaviek trhu práce. Zameriava sa na výsledky 15-ročných žiakov v tzv. funkčnej gramotnosti, ktoré skúma a porovnáva v čase. Krajinám, ktoré sa do štúdie zapoja poskytuje možnosť porovnať funkčnosť vzdelávacieho systému s inými krajinami, ktoré sa v štúdii zúčastňujú, poukázať na jeho možné nedostatky, zistiť konkurencieschopnosť žiakov končiacich povinnú školskú dochádzku.
Štúdia PISA – všeobecné fakty Organizátorom štúdie PISA je Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj – OECD.v OECD na základe dohôd s vybranými inštitúciami zabezpečuje celý priebeh merania nav medzinárodnej úrovni. Tieto inštitúcie potom preberajú zodpovednosť za jednotlivé procesy v rámci štúdie PISA (aktualizované podľa PISA 2015). ETS (USA) – implementácia projektu, projektový manažment, dizajn výskumu, analýza dát; Westat (USA) – výber vzorky a kontrola a regulácia postupov pri realizácii merania; DIPF (Nemecko) – príprava dotazníkov; PEARSON (UK) – príprava kognitívneho rámca testovania, organizácia expertných skupín; cApStAn (Belgicko) – lingvistická kontrola kognitívnych materiálov.
PISA skúma tzv. funkčnú gramotnosť 15-ročných žiakov, pričom v rámci nej sa sústredí na tri
konkrétne oblasti – čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť. Každý cyklus je
prioritne zameraný na jednu z týchto troch skúmaných gramotností. Od roku 2003 majú však
krajiny možnosť zapojiť sa aj do sledovania výkonov žiakov v doplnkových doménach (napr. 2003
oblasť riešenia problémov, od cyklu PISA 2012 finančná gramotnosť). Meranie sa realizuje pravidelne každé 3 roky. Prvýkrát sa štúdia PISA realizovala v roku 2000.
Hlavnou doménou prvého cyklu bola čitateľská gramotnosť. V tomto období vznikali aj tzv.
trendové úlohy jednotlivých domén, ktoré sú súčasťou každého cyklu štúdie. V štúdii sa zúčastňujú krajiny OECD aj partnerské krajiny. Počet krajín, ktoré majú záujem
zúčastniť sa v štúdii PISA je v každom nasledujúcom cykle PISA vyšší. Z 32 (+ 11) krajín v roku 2000
sa počet zvýšil na 72 krajín v PISA 2015 a viac ako 80 krajín pre cyklus PISA 2018. Do štúdie PISA sa celkovo zapája spolu cca pol milióna žiakov spĺňajúcich kritériá výberu, pričom
títo žiaci reprezentovali cca 29 miliónov 15-ročných žiakov vo všetkých zúčastnených krajinách
(podľa údajov zo štúdie PISA 2015).
Hlavným cieľom štúdie PISA je poukázať na niektoré aspekty vzdelávacích systémov zúčastnených
krajín z pohľadu požiadaviek trhu práce a ich vzájomné porovnanie.
Nástrojom, ktorý PISA používa na získanie údajov o výkone žiakov a vplyve vybraných faktorov
naň, sú kognitívne testy a dotazníky na úrovni žiakov, školy, rodičov (voliteľné), učiteľov
(voliteľné). Obsahovo sa jednotlivé testové položky kognitívnej časti neviažu na národné kurikulá
zúčastnených krajín.
Testy sú pripravené v dvoch zdrojových jazykoch – anglický a francúzsky. Každá krajina si testovací
materiál preloží do príslušného jazyka testu. V rámci medzinárodného centra prebieha jazyková
kontrola a korektúra prekladu – tzv. verifikácia, aby bola obsahová aj formálna stránka testovacích
úloh a otázok dotazníka v každom jazyku zachovaná.
PISA sa pôvodne realizovala v papierovej forme, od cyklu PISA 2015 sa realizuje vo väčšine krajín
elektronicky (offline). Školský dotazník vypĺňajú riaditelia škôl online.
Pri realizácii testovania sa uplatňujú štandardizované postupy, ktoré zabezpečujú rovnaké
podmienky testovania vo všetkých participujúcich krajinách. Usmernenia pre krajiny sú
komunikované na stretnutiach zástupcov všetkých krajín, ako aj prostredníctvom webinárov
a príručiek.
Správnosť postupov realizácie merania a dodržiavanie pravidiel kontroluje medzinárodné centrum
štúdie v rámci jednotlivých krajín tzv. medzinárodným monitorom kvality. Ide o jednu alebo viac
osôb, ktoré nominuje národné centrum. Tieto osoby sledujú priebeh testovania na vybraných
školách v rámci krajiny. Kontrolóri odovzdávajú správu o výsledku kontroly priamo
medzinárodnému centru štúdie, ktoré ju vyhodnotí a na základe informácií z nej posúdi kvalitu zberu dát v krajine.
Do testovania môžu byť vybraní všetci žiaci, ktorí spĺňajú podmienku veku: 15 rokov a 3 mesiace –
16 rokov a 2 mesiace (na začiatku testovacieho obdobia) a navštevujú 7. alebo vyšší ročník. Žiaci
musia byť schopní vypracovať test samostatne, bez pomoci asistenta, či administrátora
testovania. Ak žiak z akýchkoľvek dôvodov túto podmienku nesplní, je možné ho z testovania
vylúčiť.
Žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, navštevujúcim špeciálnu triedu
základnej školy alebo špeciálnu základnú školu, ktorí spĺňajú podmienku samostatnosti, býva
pridelený časovo menej náročný variant testu.
Štúdia PISA na Slovensku
Realizácia štúdie PISA na Slovensku je priamym zadaním Ministerstva školstva, vedy, výskumu
a športu Slovenskej republiky.
Národným koordinačným centrom štúdie PISA je Národný ústav certifikovaných meraní
vzdelávania – NÚCEM.
Slovenská republika sa do testovania PISA prvýkrát zapojila v roku 2003.
Testovanie v školách v rámci SR zabezpečujú školskí koordinátori so súhlasom vedenia škôl.
Školskými koordinátormi sú zvyčajne pedagogickí zamestnanci škôl vybraných do testovania.
SR prejavila záujem aj o zaradenie oblasti finančnej gramotnosti a tímového riešenia problémov
do kognitívnych testov PISA 2015. Dotazníky boli realizované iba na úrovni žiakov a škôl.
V dotazníku pre žiakov boli zaradené aj otázky týkajúce sa IKT, ďalšej kariéry a životnej pohody a
prosperity žiaka vo vzťahu ku školskému prostrediu.
Zvyčajný termín realizácie testovania v SR je obdobie apríl/máj.
Slovenská republika sa čiastočne zapojila do elektronického testovania PISA už v cykle PISA 2012,
od cyklu PISA 2015 sú žiaci u nás v rámci štúdie PISA testovaní výhradne elektronicky (off-line).
Testovanie prebiehalo v dvoch jazykoch: slovenský a maďarský jazyk.
SR dodržiava štandardizované postupy platné pre všetky zúčastnené krajiny, poučí o nich aj
zástupcov konkrétnych škôl poverených realizáciou štúdie na vybranej škole prostredníctvom
osobných stretnutí (školení školských koordinátorov), webinárov pre školských koordinátorov/administrátorov.
Do vzorky škôl pre testovanie PISA nie sú zaradené všetky školy SR. Vybraná vzorka škôl
reprezentuje školy zo všetkých regionálnych jednotiek SR a typov škôl, v ktorých sa nachádzajú
žiaci vyhovujúci podmienkam štúdie PISA.
Databázu škôl pre štúdiu PISA poskytuje Centrum vedecko-technických informácií SR a sú v nej
zahrnuté všetky školy, ktoré navštevovali žiaci spĺňajúci kritériá výberu. Išlo teda o: základné školy,
špeciálne základné školy, stredné odborné školy (maturitné aj nematuritné odbory), gymnáziá
(G8, G4). Výber škôl do vzorky bol pomerný celkovému zastúpeniu žiakov vo všetkých typoch škôl
v rámci SR.
Z testovania boli vylúčené školy so žiakmi s iným vyučovacím jazykom ako slovenským alebo
maďarským a žiaci s diagnostikovanými ŠVVP takého rozsahu, ktoré im neumožňovali zúčastniť sa
na testovaní.
Žiakom zo špeciálnych základných škôl (variant A), ktorí splnili podmienku veku, zaradenia do
príslušného ročníka a samostatnosti bol pridelený časovo menej náročný variant testu – UH.
Rovnako ako v iných školách, testovanie v špeciálnych základných školách prebieha štandardným
spôsobom, elektronickou formou.
Na základe medzinárodných štandardov štúdie PISA sa v SR realizuje v každom cykle štúdie
národný a medzinárodný monitor kvality. Národný monitor kvality sleduje priebeh merania na
národnej úrovni. Na základe takto získaných informácií dokážeme upraviť prenos informácií
o priebehu merania k školám a zabezpečiť tak, aby boli dodržané postupy stanovené
medzinárodným centrom štúdie.
Po vyhodnotení výsledkov medzinárodným centrom štúdie vydáva NÚCEM krátke správy týkajúce
sa výsledkov štúdie PISA z pohľadu SR. Krátke správy na národnej úrovni sú zverejňované súbežne
s výsledkami, ktoré zverejňuje medzinárodné centrum. Analytické spracovanie výsledkov
a poukázanie na problematické oblasti vzdelávacieho systému SR sa snaží NÚCEM prezentovať
prostredníctvom národných a tematických správ. Všetky publikácie z doterajších cyklov štúdie PISA v slovenskom jazyku je možné nájsť na www.nucem.sk.